İYİ YÖNETİM, BASİT KURALLARA İNDİRGENEBİLİR Mİ?
Yüzmesini bilen kişi, her çeşit suda yüzebilir. Bir
işi yönetmesini bilen bir kişi
de, bazı temel kuralları Dilerek kişinin karakterine ve işletmenin büyüklüğüne
bağlı olmaksızın her türlü işi yönetebilir. Ben Dunu kendi deneyimlerinden biliyorum. 20 çeşit işin içinde bulundum ve hemen hemen hepsinde de Başarılı oldum.
(...) iş yönetiminin bütün kanunlarını bildiğimi
söylemeyeceğim. Sadece bana göre bazı temel ve basit olanları ortaya koyuyorum. Geçen yarım yüzyıl Doyunca,
hem aktif bir katılımcı hem de bir banka ^rektörü olarak gördüğüm şu ki, birçok
temel kuralar uygulanmadığı için işler zora sokulmaktadır.
1.
Size çok basit
gelebilir, ama söylemekte fayda var. Bir iş, geleni gideninden çok olduğu
müddetçe devam edebilir. Dolayısıyla bu her zaman takip edilmelidir; gelen
gidenden fazla mı? Tersi ise neden?
2.
Eğer rakibiniz
bir ürünü sizden ucuza satıyorsa, bunu nasıl yaptığını öğrenin. Buna göre de
politikanızı yeniden şekillendirin. Düşük fiyatlara karşı en belirgin cevap sizin
de fiyatları düşünmenizdir. Fiyat savaşına
girmektir. Ama fiyat savaşları başarılı
olamaz. Bütün savaşlarda olduğu gibi iki tarafın
da güçlerinin tükenmesine neden olur ve taze güçle
yeni bir taraf gelip
işi elinizden alır. Doğru yol, rakibinizin nasıl daha ucuza sattığını keşfetmeye çalışmaktır.Kendi
rakamlarınızı biliyorsunuz. Bundan yola çıkarak onunkileri de değerlendirebilirsiniz. Tabı, sizden
daha verimli çalışmıyorsa. Zararına sattığını bilmiyor olabilir. Eğer öyleyse, fiyat savaşına
girmeden belli bir süre daha az iş yapmaya razı olarak ilerlemek daha iyidir.
Kimin daha fazla para kaybedeceğini görmeye çalışmakta bir mantık yoktur. Ancak
diğer taraftan rakibinizin daha iyi metotlar kullandığı için ürünü daha ucuza
mal ettiğini keşfederseniz size kalan tek seçenek, en azından onunla aynı
duruma gelebilmek için kendi metotlarınızı iyileştirmenizde.
3.
Eğer
borçlarınızı zamanında ödeyemezseniz, neden olduğunu net bir şekilde açıklayın
ve kredibilitenizi koruyun. (...) iyi şöhret öyle kuvvetli bir şeydir ki kişi
onsuz kredilerini kaybetmeden iflasa sürüklenebilir.
4. Zararı
beslemeyin. Zararı taşıyarak bir işletmenin devam etmesi imkânsızdır. Büyük
zararlar, kaçınılmazı önlemeye çalışmaktan gelir. En başta önlenebilecek büyük
bir zarar, gerçekler yerine umutlara bağlanıldığı için ortaya çıkar.
Bir işi
yönetiyorsanız işin her türlü detayını ve o alandaki diğerlerinin neler yaptığını çok İyi
bilin. (...) Organizasyon ne kadar büyük olursa olsun, umurumda değil. Her
zaman tüm detaylar takip edilebilecek küçük parçalara bölünebilirler.
Gelirler, giderler, maliyetler ve her parçanın nedeni sürekli yöneticin
takibinde olmalı. Yoksa işini yakından takip edemez. (...) Deneyimler neyin
önemli neyin önemsiz olduğunu çabucak öğretir.
August Heckscher