ABD’de yapılan bir araştırmada, Amerikan
iş dünyası bugüne dek dünyada alınmış en başarılı 10 işletme yönetimi kararını
söyle belirlemiş:
1- isviçreli saat üreticilerinin, kendi
markaları için birbirleriyle rekabeti sürerken, uluslararası düzeyde öteki
ülkelerin saat üreticilerine karşı işbirliği yapma kararı vermeleri.
'İsviçre' ve 'saat'in bileşiminden
oluşturdukları sözcüğü de, bu amaçla kurdukları ortak şirketin markası olarak
belirlediler: 'Swatch'.
Swatch ile
birlikte, İsviçre'nin dünya saat piyasasındaki payı yüzde 15'ten yüzde 50'ye
yükseldi.
2- Dell'in ürettiği kişisel bilgisayarları
tüketicilere doğrudan kendisi satmaya karar verip organizasyonunu da bu amaçla
yeniden düzenlemesi.
Bu karar sonucunda yalnızca dağıtım
kanalla rina ayrılan pay değil, şirketin gereksinim duyduğu işletme sermayesi
maliyeti ölçüsünde düştü. Nihai tüketicilere doğrudan ulaşabilmek, Dell'e
ürünle rinde müşteri taleplerine en uygun tasarımı en kısa sürede
gerçekleştirme, stok maliyetlerini büyük oranda düşürme ve müşteri
hizmetlerinde büyük atılım yapma olanağı kazandırdı.
3- Barbie bebeklerin üreticisi Mattel'in,
Barbie'nin yanına erkek arkadaşı Ken'i ekleme kararı. Ken, Barbie serisine eklenen
ilk çeşitlemeydi; aynı zamanda oyuncak bebeğe seçenek yaratmak, farklı
kültürlerden yeni yeni akraba ve arkadaşlar eklemek yoluyla markayı daha da
geliştirip güçlendirme politikasının da öncüsü oldu.
4- Antik Çağ'da, Tebai kentinde bir köle sahibinin,
kaçak bir kölesinin bulunup geri getirilmesi için bir duyuru yayınlatması.
Bu duyuru, dünyanın bilinen en eski
reklamıdır ve dünya reklamcılığının başlangıcı olarak kabul edilir.
5- Coca-Cola'nın, eski geleneksel
formülüne geri dönme kararı.
Yeni çıkarılan formül, lezzet
testlerinden başatıyla geçtiği ve yeni ürünün tanıtımı için büyük bir reklam
bütçesi ayrılıp harcanmaya başlandığı halde şirket, sadık müşterilerinin
istediklerine uyarak eski formülünü sürdürmeyi tercih etti.
6- Henry Ford'un, otomobil fabrikalarında çalışan
işçilerin gündelik ücretlerine yüzde 100 zam yapması.
Ford bu kararı, otomobil satışlarının
hızlanması üzerine almış, gündelik ücretleri 2,5 dolardan 5 dolara çıkarmıştı.
7- Japon otomotiv şirketi Toyota'nın, Amerikalı
W. Edward Deming'in ortaya
attığı kalite tekniklerini uygulamaya karar vermesi.
Amerikalı ve Avrupalı otomotiv
firmalarının bu kararı izlemeye başlamaları 1980'leri bulmuştur. Oysa Toyota
bu kararı 1940'larda benimseyip 'toplam kalite' anlayışını uygulamaya koymuştu.
Bu yaklaşımdaki öncülüğü, Toyota'yı son yıllarda dünya otomotiv sektörünün
zirvesine yükseltti.
8- Johnson&Johnson'ın, Tyleon adlı ilacı
piyasadan toplama kararı.
Birilerinin Tyleon kapsüllerine siyanür
bulaştırması yüzünden 8 kişinin ölmesi üzerine Johnson & Johnson,
kendileri için insanların yaşamının ve sağlığının şirket kârından daha önemli
olduğunu açıklayarak piyasaya verdiği ilaçların tümünü toplayıp imha etti.
9- Apple'ın dünyanın ilk kişisel bilgisayarını
üretip piyasaya sürme kararı.
ilk kişisel bilgisayar olan Applel'ın
ardından Macintosh üretildi ve dünyanın en hızlı gelişen, ilerleyen sektörü
böylece ortaya çıktı.
10- Bili Gates'in firması Microsoft'un
geliştireceği işletim sistemini başka bilgisayar üreticilerine de satabilmek
için IBM'İ ikna etmeyi başarması.
IBM bu sözleşmenin konusu olan MS-DOS
işle tim sisteminin geliştirme maliyetinin büyük bir bölümünü ödediği halde,
Gates'in istediği hakkı da tanıdı. Bu karar Microsoft'un inanılmaz yükselişinin
başlangıcını, IBM'in ise sarsılmaz olduğuna inanılan tahtının sallanmaya,
dağılmaya başlamasını simgeler.
Yönetim Tabletleri