1. Sürekli aksiyona meyilli olmak: Karar verme
konusunda analitik olsalar da bu işletmeler bununla iş göremez hale gelmezler.
Bu tür işletmelerde "yap, tamir et, dene" prosedürü uygulanır.
Digital Equipment Corporation
yöneticisi diyor ki: "Örneğin burada büyük bir sorunumuz olduğunda, on
tane kıdemli elemanı bir odaya bir haftalığına kapatırız. Bir çözümle çıkarlar
ve hemen uygularlar." Daha da ileri gidersek, on beş ay boyunca 250
mühendis ve pazarlamacıyı izole bir şekilde yeni bir ürün üzerine çalıştırmaktansa,
birkaç hafta içinde ucuza yapılmış 5 ila 25 arası yeni test edilecek fikri
müşterinin kar şısına çıkartırlar.
2.
Müşteriye yakınlık: Bu
işletmeler hizmet ettikleri insanlardan öğrenirler. Benzeri olma yan kalite,
servis ve güven tesis ederler. Fark yaratmayı başarırlar.
3.
Özerk ve
girişimcidirler: inovatif şirketlerde birçok liderin ve yöneticinin yaratıcı
fikirleri desteklenir. Diğerlerinden şampiyon olarak ayrılırlar.
4.
İnsanlar aracılığıyla
verimlilik: Mükemmel şirketler seviyelere ve dosyalara kalitenin ve
verimlilik kazançlarının kaynağı gözüyle bakarlar. (...) IBM'in kurucusu
Thomson J. Watson der ki:
"IBM'in felsefesi şu temel üzerine kurulmuştur: kişiye saygı..."
5.
Sürekli iş üstünde olmak
ve değer temelli olmak: Bir işletmenin felsefesi, başarısına, fabrikalarından,
teknolojisinden, ekonomik kaynaklarından, inovasyon becerisinden, organizasyon
yapısından daha fazla etkilidir.
6.
Bildiğin konudan ayrılma
Hiçbir zaman bilmedikleri bir iş koluna girmezler. Johnson and Johnson'un
eski Yönetim Kurulu Başkanı Robert Watson diyor ki: "Asla nasıl işleteceğini bilmediğin bir
işi satın alma."
7 Basit yapı, yalın kadro, incelediğimiz
çok büyük firmaların hiçbiri matriks organizasyonu kullanmamış ve kullandıysa
da bırakmıştı.
Mükemmel
şirketlerde kullanılan yapı zekice basitti. En üst seviye oldukça yalındı.
Milyarlarca dolarlık firmaların 100 kişiden daha az yöneticiyle yönetiliyor
olması oldukça sık rastlanan bir şeydir.
8. Aynı anda hem gevşek hem sıkı politika: Mükemmel
şirketler, hem merkezden yönetme ve hem de merkezden yönetmeme prensiplerini
aynı anda uygulamaktadır. Büyük çoğunlukla yönetimi yukarıdan aşağıya,
mağazadaki çalışana veya ürün geliştirme grubuna kadar itmekte, diğer taraftan
ise bazı temel değerlerde de aşırı merkezi bir tutum sergilemektedirler.
Tom Peters