• En önemli öğrenme yeri sınıf değil işyeridir.
• En etkili öğrenme metodu sosyal ve akıl
olandır, kişisel ve pasif olan değil.
• İnsanlar için en önemli öğrenilecek şeyler
açıkça belirtilmiş kurallar, politikalar ve prosedürler değil, söylenmeyen ve
açık olmayan sezgi, muhakeme, deneyim gibi günlük hayatın içine işlemiş
şeylerdir.
• Zihinsel modeller derin bir şekilde dünyanın
nasıl işlediğine dair imajlar barındırır. Deneyimlerimiz tarafından belirlenir
ve deneyimlerimizi belirler.
• Organizasyon içindeki kişiler birbirlerinin
zihinsel imajlarını deneyimledikleri, paylaştıkları ve zorladıkları zaman
öğrenme gerçekleşir.
• Yansıtma ve derin düşünme becerisi, düşünme
prosesini yavaşlatma ve zihinsel modellerim değerlendirme konusunda kişilere
yardım eder.
• Sorgulama ve araştırma becerisi, kişilerin
davranışları arkasındaki nedenleri sorgulama ve diğerlerinin de aynı şeyi
yapmasına yardımcı olur. Birçok kişinin en belirgin öğrenme yetersizliği
bilginin, aksiyonun ve sonuçların nasıl birbirine nedensellikle bağlı olduğunu
görebilmesi eksikliğidir.
• Bugünün kültüründe birçok organizasyon
öğrenmeyi kısıtlayacak bir yapıya sahiptir. Gerçek öğrenmenin oluşması için
farklı paralel organizasyonlar yaratılmalıdır.
Peter Senge